Lena Lövdahl

  • Foto Martin Tode
  • Foto Martin Tode
  • Foto Martin Tode

Recensioner

 Bellman

”Lena Lövdahl är en skicklig skådespelare och sångerska som har grävt djupt i Bellmans texter och funnit dolda bottnar.”Dagens Nyheter

”Liv och lust, koketteri och frustande livsglädje. Härlig humor, skälmskt och charmigt.”
Svenska Dagbladet

Lena Lövdahl tolkade mästerligt Bellman. DN-Stockholm

Med avspänd stil och stor skådespelarkonst lyfter Lena Lövdahl ett författarskap som är på väg in i historien till något modernt och angeläget. Sundsvalls tidning

 

Divertissement

”Lena Lövdahl spelar med humor och exakthet i diktion och intonation.” Aftonbladet
”Lena Lövdahl glänser med effektiv gestik och utsökt replikbehandling” Entré

Drottning Kristina

”Lena Lövdahl gör en farligt lynnig Kristina, fångad i en omöjlig klyfta mellan makt och frihetslängtan.”
Dagens Nyheter

”Lena Lövdahl gör drottningen till ett mångfacetterat kvinnoporträtt. Här syns flickan, kvinnan,älskarinnan och till och med mannen och regenten i en och samma figur. Lövdahl rör sig till synes lätt och utan tvekan mellan rollerna.” Svenska Dagbladet


”Lövdahl är intensiv och oförutsägbar.”
Helsingborgs Dagblad
 

 Den elektriska pudeln

”En oemotståndlig föreställning. Dadaistisk spelglädje och en spark mot etablissemanget.”
Dagens Nyheter
 
”Den begåvade Lena Lövdahl har en utmärkt scenauktoritet. Hon behöver inte använda många ansiktsmuskler för att locka fram skratt från publiken.”
Aftonbladet
 
 Tårarnas poet
 
”En underfundig och lekfull föreställning som bollar hjärtats hänförelse mot verklighetens vägg.”
Dagens Nyheter

”Ömsom Sturm und Drang, ömsom bitande samhällskritik.”
Svenska Dagbladet
 
 
 ”Bengt Lidner framställs av Lena Lövdahl som än den åldrige av dryckjom beusade, än den kvicke, full av esprit. Det är en utmärkt föreställning där Lövdahl använder sig av mimiken och gesten utan att någonsin bli teatralisk eller sentimental.”
Aftonbladet
 
”Det som jag minns bäst och helst från Monologfestivalen.”
Entré
 
”Lena Lövdahl lyckas verkligen ta fram det dramatiska, gränslösa, känslomässiga och musikaliska i hans texter.”
Montage